30 stycznia 2019

Psychodietetyk – kim jest i komu pomaga?

Dorota Wójcik

Kiedy pragniemy schudnąć lub zmienić sposób odżywiania, najczęściej wybieranym rozwiązaniem
jest dieta. Stosujemy diety przed wakacjami, przed ważnymi przyjęciami, w ramach postanowień
noworocznych. Niestety pomiędzy dietami bardzo często odpuszczamy i wracamy do starych
nawyków żywieniowych. Wpadamy w błędne koło odchudzania i tycia.

A gdyby tak nie musieć już przechodzić na żadną dietę?

Kiedy chcemy schudnąć lub czujemy się źle ze swoim ciałem, możemy pójść do dietetyka, który
ułoży gotową dietę i doradzi, jak należy zdrowo się odżywiać. Można też odwiedzić psychologa,
który pomoże zwiększyć motywację i przyjrzeć się przyczynom złych nawyków oraz naszym
potrzebom i emocjom, które często zajadamy. Psychodietetyk łączy wszystkie te obszary,
dlatego spotkania z psychodietetykiem to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy mają
problem ze zrzuceniem kilogramów, a jednocześnie chcą zmienić styl życia i zadbać o zdrowie
na stałe.
Psychodietetyk nie daje gotowej recepty, ale uczy, jak podejmować świadome i dobre decyzje
żywieniowe na codzień. Mówi nie tylko, jakie zmiany należy wprowadzić, aby schudnąć lub dbać o
zdrowie, ale również jak tego dokonać. Wraz z pacjentem pracuje zarówno nad zdrowym
jedzeniem, jak też nad motywacją, wytrwałością, aby wprowadzane zmiany były trwałe. na stałe
zmienić swój dotychczasowy styl życia. Wtedy nie będzie potrzebna Ci ani dieta, ani gotowy
jadłospis.
Wizyta u psychodietetyka to przede wszystkim szczera rozmowa. Podczas spotkań z pacjentami
pracujemy nad prawidłowym odżywianiem, jak również w zakresie emocji, przekonań, zachowań
związanych ze stylem życia. Bardzo często okazuje się, że źródła naszych złych nawyków
żywieniowych i niepowodzeń w odchudzaniu leżą głębiej niż to, co widoczne. Na relację z
jedzeniem wpływają przekonania na temat siebie i jedzenia, różne potrzeby, emocje i myśli. Kiedy
przyjrzymy się głębiej, zaczynamy odkrywać prawdziwe przyczyny, które blokują chudnięcie, które
każą nam sięgać po słodycze, obniżają naszą motywację lub samoocenę. Kiedy sprowadzamy
odchudzanie tylko do kwestii „zdrowego talerza” możemy nie osiągnąć upragnionego celu .

Potwierdzają to badania, które donoszą, że aż 80% osób, które stosowały diety odchudzające
w ciągu dwóch lat wraca do swojej wyjściowej masy ciała [1].
Co więcej, połowa z nich po pięciu latach waży więcej niż przed odchudzaniem[2]
Psychodietetyka można porównać do przewodnika, który pomaga znaleźć nam właściwą drogę. Nie
ma władzy decydowania o tym, którą drogę wybierzemy, ale pokazuje, motywuje i wspiera w
procesie zmiany.
Takie kompleksowe podejście daje poprawę nie tylko wyglądu i zdrowia, ale też samopoczucia,
zadowolenia z siebie i akceptacji. A sam proces odchudzania przestaje być walką, serią zakazów,
tylko dokonuje się w zgodzie ze sobą.

Komu pomaga psychodietetyk?

Do psychodietetyka mogą się zgłosić osoby:
• które chcą zmienić swój sposób odżywiania, ale brakuje im motywacji, wsparcia i narzędzi
• zmęczone stosowaniem różnych nieskutecznych diet
• nieakceptujące swojego wyglądu
• które czują, że straciły kontrolę nad jedzeniem (np. „zajadają” stres i emocje, mają
niepohamowany apetyt na słodycze)
• które chcą zmienić nawyki żywieniowe z powodu choroby lub złego samopoczucia
• cierpiące na zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się)

Co osiągniesz współpracując z psychodietetykiem?

• nauczysz się jak dbać o swoją wewnętrzną motywację
• poznasz przyczyny trudności z utrzymaniem prawidłowej masy ciała
• nauczysz się słuchać swojego ciała oraz radzić sobie z myślami i emocjami

Nie kolejna dieta, a nowy styl życia

W odróżnieniu od większości ofert dietetycznych współpraca z psychodietetykiem w ENSO nie
koncentruje się wyłącznie na zaleceniach zdrowego odżywiania i utracie kilogramów. Pomaga w
trwałej zmianie stylu życia poprzez przekazanie odpowiedniej wiedzy żywieniowej, jednocześnie
dostarczając wsparcia psychologicznego w każdym etapie odchudzania – począwszy od budowania
motywacji, poprzez planowanie i ustalanie celów, także w gorszych kryzysowych momentach.
Wzmacnia wewnętrzną motywację, akceptację swojego ciała i pewność siebie. Uczy, jak radzić
sobie z emocjami, negatywnymi myślami i przekonaniami, które stoją na przeszkodzie realizacji
celów.
Celem pracy z psychodietetkiem jest nie tylko zmiana w obrębie diety i masy ciała, ale powrót do
zdrowej relacji z jedzeniem oraz równowagi w pozostałych sferach życia.

1. Wing, R.R., Phelan S. (2005). Long-term weight loss maintenance. The American Journal of
Clinical Nutrition, 82(1)1, 222–225.
2. Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2011). Psychologiczne ograniczenia. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe Wydziału Zarządzania UW.