Współczesne dzieci dorastają w świecie pełnym bodźców, wymagań i nieustannego pośpiechu. Smartfony, ekrany, media społecznościowe i presja wyników to codzienność, z którą muszą się mierzyć już od najmłodszych lat. Niestety, coraz częściej obserwujemy u dzieci niepokojące objawy: trudności z koncentracją, nadpobudliwość, trudne emocje, problemy ze snem, a nawet stany lękowe i depresję. Czy można temu przeciwdziałać?
Z pomocą przychodzi mindfulness – uważność, czyli sztuka bycia tu i teraz. I choć kojarzona jest głównie z dorosłymi, doskonale sprawdza się także w pracy z dziećmi.
Czym jest mindfulness?
Mindfulness to świadome, życzliwe i nieoceniające skierowanie uwagi na to, co dzieje się w chwili obecnej – zarówno wewnątrz nas (nasze myśli, emocje, ciało), jak i na zewnątrz (świat, który nas otacza). Twórcą współczesnej koncepcji uważności jest Jon Kabat-Zinn, który w latach 70. opracował program MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction). Początkowo stosowany w szpitalach w leczeniu bólu i stresu, z czasem znalazł zastosowanie w edukacji, psychoterapii i wychowaniu.
Dzięki pracom takich autorek jak Eline Snel, mindfulness z powodzeniem zostało zaadaptowane do potrzeb dzieci i młodzieży.
Dlaczego warto uczyć dzieci uważności?
Z badań i obserwacji wynika, że regularna praktyka uważności:
✅ poprawia koncentrację i uwagę,
✅ pomaga radzić sobie z lękiem i złością,
✅ wzmacnia odporność psychiczną,
✅ obniża poziom stresu,
✅ poprawia sen i samopoczucie,
✅ wzmacnia poczucie własnej wartości,
✅ wspiera rozwój empatii i relacji z innymi.
Co ważne, uważność można wprowadzać już od najmłodszych lat – nawet od 18. miesiąca życia. Nie potrzeba do tego ani specjalnych narzędzi, ani wyszukanych warunków. Wystarczy uważna obecność dorosłego i nauka określonych ćwiczeń.
Uważność zaczyna się od dorosłego
Jedną z głównych idei terapii jest to, że zanim zaczniemy uczyć dziecko uważności – warto zacząć od siebie. Dzieci są doskonałymi obserwatorami – uczą się przez naśladowanie, a nie przez słowa. Jeśli chcemy, by były spokojne, otwarte i obecne – sami musimy tacy być.
Dlatego terapia Mindfulness zawiera ćwiczenia zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Pomaga dorosłym zatrzymać się w codziennym pędzie, nabrać dystansu i uważnie spojrzeć na relację z dzieckiem.
Uważne rodzicielstwo – trzy filary
Według koncepcji Eline Snel są trzy podstawowe filary uważnego rodzicielstwa:
🔹 Akceptacja – dziecko może być inne niż nasze wyobrażenia. Ma prawo do emocji, do bycia sobą.
🔹 Obecność – autentyczna, czuła i nieoceniająca obecność w różnych momentach życia dziecka.
🔹 Zrozumienie – świadomość, że relacja rodzic–dziecko nie musi być idealna. Wystarczy, że będzie prawdziwa i oparta na zaufaniu.
Praktyka mindfulness w życiu dziecka
Terapia Mindfulness oferuje szereg ćwiczeń, wspomagające spokój i uważność dziecka. Znajdziemy tam m.in.:
- skanowanie ciała,
- ćwiczenia oddechowe i medytacje,
- zabawy sensoryczne i ruchowe,
- zadania rozwijające uważne słuchanie, smakowanie i obserwację,
- karty pracy, które pomagają dziecku nazywać emocje i rozpraszać napięcia.
Uważność nie wymaga specjalnych warunków – wystarczy chęć, ciekawość i odrobina przestrzeni. A efekty, choć nie zawsze natychmiastowe, są głębokie i długofalowe.
Uważność zamiast ekranów
W dobie nadmiernego korzystania z ekranów, mindfulness staje się zdrową i potrzebną alternatywą. Pomaga dziecku odzyskać kontakt z ciałem, emocjami, światem – i przede wszystkim z samym sobą. Przypomina, że szczęście i spokój nie znajdują się w bajce na YouTubie, ale w oddychaniu, śmiechu, wspólnym gotowaniu czy spacerze po deszczu.
Mindfulness dla dzieci – inwestycja w przyszłość
Światowe Forum Ekonomiczne wskazuje, że kluczowe kompetencje przyszłości to m.in. kreatywność, elastyczność poznawcza, inteligencja emocjonalna i zdolność do współpracy. Praktyka uważności wspiera rozwój wszystkich tych umiejętności. To nie tylko sposób na bardziej zrównoważone dzieciństwo – to fundament dla dorosłego życia.
Zapraszamy na sesje mindfulness dla dzieci w Centrum Terapii ENSO we Wrocławiu!
Nasza terapia uważności to idealne wsparcie psychiczne dla dzieci – od rozwoju inteligencji emocjonalnej, przez ćwiczenia oddechu dla dzieci, aż po zabawy sensoryczne wspomagające rozwój emocjonalny dziecka. Dzięki indywidualnej konsultacji terapeutycznej zyskacie narzędzia do budowania odporności psychicznej i emocjonalnej stabilności najmłodszych.
Sesje prowadzi Sylwia Oleksińska-Papla – psycholog/psycholog dziecięcy/trener TUS
Ukończyła jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz przygotowania pedagogicznego.
Jest certyfikowaną trenerką Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) – dla dzieci, dorosłych oraz osób z autyzmem i zespołem Aspergera. Posiada także uprawnienia trenera treningu uważności (Mindfulness) dla dzieci. Ukończyła kurs EEG Biofeedback oraz liczne szkolenia z zakresu wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi, spektrum autyzmu, ADHD, a także bajkoterapii i profilaktyki uzależnień.
Specjalizuje się w terapii psychologicznej dzieci i młodzieży z trudnościami emocjonalnymi, społecznymi, adaptacyjnymi oraz rozwojowymi. Prowadzi konsultacje dla rodziców, indywidualne zajęcia terapeutyczne, TUS, treningi uważności oraz wspiera dzieci w ramach WWR i rewalidacji. Pracuje również z dziećmi z niepełnosprawnościami oraz z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
https://www.znanylekarz.pl/sylwia-oleksinska-papla/psycholog-dzieciecy-psycholog/wysoka2
Centrum Terapii ENSO
ul. Tęczowa 11, Wrocław
tel. 797 504 598
e-mail: biuro.wroclaw@enso-terapia.pl