mama 5098862 1280 - Uważność w świecie dziecka – jak mindfulness dla dzieci może wspierać rozwój emocjonalny i psychiczny najmłodszych
8 lipca 2025

Uważność w świecie dziecka – jak mindfulness dla dzieci może wspierać rozwój emocjonalny i psychiczny najmłodszych

Sylwia Oleksińska-Papla

Współczesne dzieci dorastają w świecie pełnym bodźców, wymagań i nieustannego pośpiechu. Smartfony, ekrany, media społecznościowe i presja wyników to codzienność, z którą muszą się mierzyć już od najmłodszych lat. Niestety, coraz częściej obserwujemy u dzieci niepokojące objawy: trudności z koncentracją, nadpobudliwość, trudne emocje, problemy ze snem, a nawet stany lękowe i depresję. Czy można temu przeciwdziałać?

Z pomocą przychodzi mindfulness – uważność, czyli sztuka bycia tu i teraz. I choć kojarzona jest głównie z dorosłymi, doskonale sprawdza się także w pracy z dziećmi.

Czym jest mindfulness?

Mindfulness to świadome, życzliwe i nieoceniające skierowanie uwagi na to, co dzieje się w chwili obecnej – zarówno wewnątrz nas (nasze myśli, emocje, ciało), jak i na zewnątrz (świat, który nas otacza). Twórcą współczesnej koncepcji uważności jest Jon Kabat-Zinn, który w latach 70. opracował program MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction). Początkowo stosowany w szpitalach w leczeniu bólu i stresu, z czasem znalazł zastosowanie w edukacji, psychoterapii i wychowaniu.

Dzięki pracom takich autorek jak Eline Snel, mindfulness z powodzeniem zostało zaadaptowane do potrzeb dzieci i młodzieży.

Dlaczego warto uczyć dzieci uważności?

Z badań i obserwacji wynika, że regularna praktyka uważności:

poprawia koncentrację i uwagę,
pomaga radzić sobie z lękiem i złością,
wzmacnia odporność psychiczną,
obniża poziom stresu,
poprawia sen i samopoczucie,
wzmacnia poczucie własnej wartości,
wspiera rozwój empatii i relacji z innymi.

Co ważne, uważność można wprowadzać już od najmłodszych lat – nawet od 18. miesiąca życia. Nie potrzeba do tego ani specjalnych narzędzi, ani wyszukanych warunków. Wystarczy uważna obecność dorosłego i nauka określonych ćwiczeń.

Uważność zaczyna się od dorosłego

Jedną z głównych idei terapii jest to, że zanim zaczniemy uczyć dziecko uważności – warto zacząć od siebie. Dzieci są doskonałymi obserwatorami – uczą się przez naśladowanie, a nie przez słowa. Jeśli chcemy, by były spokojne, otwarte i obecne – sami musimy tacy być.

Dlatego terapia Mindfulness zawiera ćwiczenia zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Pomaga dorosłym zatrzymać się w codziennym pędzie, nabrać dystansu i uważnie spojrzeć na relację z dzieckiem.

Uważne rodzicielstwo – trzy filary

Według koncepcji Eline Snel są trzy podstawowe filary uważnego rodzicielstwa:

🔹 Akceptacja – dziecko może być inne niż nasze wyobrażenia. Ma prawo do emocji, do bycia sobą.
🔹 Obecność – autentyczna, czuła i nieoceniająca obecność w różnych momentach życia dziecka.
🔹 Zrozumienie – świadomość, że relacja rodzic–dziecko nie musi być idealna. Wystarczy, że będzie prawdziwa i oparta na zaufaniu.

Praktyka mindfulness w życiu dziecka

Terapia Mindfulness oferuje szereg ćwiczeń, wspomagające spokój i uważność dziecka. Znajdziemy tam m.in.:

  • skanowanie ciała,
  • ćwiczenia oddechowe i medytacje,
  • zabawy sensoryczne i ruchowe,
  • zadania rozwijające uważne słuchanie, smakowanie i obserwację,
  • karty pracy, które pomagają dziecku nazywać emocje i rozpraszać napięcia.

Uważność nie wymaga specjalnych warunków – wystarczy chęć, ciekawość i odrobina przestrzeni. A efekty, choć nie zawsze natychmiastowe, są głębokie i długofalowe.

Uważność zamiast ekranów

W dobie nadmiernego korzystania z ekranów, mindfulness staje się zdrową i potrzebną alternatywą. Pomaga dziecku odzyskać kontakt z ciałem, emocjami, światem – i przede wszystkim z samym sobą. Przypomina, że szczęście i spokój nie znajdują się w bajce na YouTubie, ale w oddychaniu, śmiechu, wspólnym gotowaniu czy spacerze po deszczu.

Mindfulness dla dzieci – inwestycja w przyszłość

Światowe Forum Ekonomiczne wskazuje, że kluczowe kompetencje przyszłości to m.in. kreatywność, elastyczność poznawcza, inteligencja emocjonalna i zdolność do współpracy. Praktyka uważności wspiera rozwój wszystkich tych umiejętności. To nie tylko sposób na bardziej zrównoważone dzieciństwo – to fundament dla dorosłego życia.

Zapraszamy na sesje mindfulness dla dzieci w Centrum Terapii ENSO we Wrocławiu!
Nasza terapia uważności to idealne wsparcie psychiczne dla dzieci – od rozwoju inteligencji emocjonalnej, przez ćwiczenia oddechu dla dzieci, aż po zabawy sensoryczne wspomagające rozwój emocjonalny dziecka. Dzięki indywidualnej konsultacji terapeutycznej zyskacie narzędzia do budowania odporności psychicznej i emocjonalnej stabilności najmłodszych.

Sesje prowadzi Sylwia Oleksińska-Papla – psycholog/psycholog dziecięcy/trener TUS

Ukończyła jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz przygotowania pedagogicznego.

Jest certyfikowaną trenerką Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) – dla dzieci, dorosłych oraz osób z autyzmem i zespołem Aspergera. Posiada także uprawnienia trenera treningu uważności (Mindfulness) dla dzieci. Ukończyła kurs EEG Biofeedback oraz liczne szkolenia z zakresu wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi, spektrum autyzmu, ADHD, a także bajkoterapii i profilaktyki uzależnień.

Specjalizuje się w terapii psychologicznej dzieci i młodzieży z trudnościami emocjonalnymi, społecznymi, adaptacyjnymi oraz rozwojowymi. Prowadzi konsultacje dla rodziców, indywidualne zajęcia terapeutyczne, TUS, treningi uważności oraz wspiera dzieci w ramach WWR i rewalidacji. Pracuje również z dziećmi z niepełnosprawnościami oraz z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.

https://www.znanylekarz.pl/sylwia-oleksinska-papla/psycholog-dzieciecy-psycholog/wysoka2

Centrum Terapii ENSO

ul. Tęczowa 11, Wrocław

tel. 797 504 598

e-mail: biuro.wroclaw@enso-terapia.pl